torsdag 2 januari 2014

Bästa chipsen! (nej, inte av potatis)

I Halland äter man grönkål på julen, det är jag inte så förtjust i... Men man kan ju ha grönkål till andra saker! Jag läste på en engelsk blogg om grönkålschips.Tja, lika bra att prova. Dra av kålen från stammen i lagom stora munsbitar, och skölj dem. Slå dem gärna i en salladsslunga om du har. Jag hade en i skåpet! Förmodligen har jag haft den till nypotatis nångång. Jag minns inte faktiskt. Nu har jag iaf hittat ett nytt användningsområde.
När grönkålsbitarna är torra gojsar du in dem med god olivolja och salt. Se till att bladen är helt täckta, så du får massera dem ordentligt. Nästan lite meditativt. In i ugnen i 150 grader i sådär 10-12 minuter. De ska börja bli aningen bruna, då är de klara. Smaka. Är de jätteäckliga så dra på lite mer salt, så blir det supersmarrigt. En perfekt chipsersättning!


4 kommentarer:

  1. Haha, det måste jag prova. :-)

    SvaraRadera
  2. Igår tog jag hand om grönkålsståndet jag köpte, bara för att det såg så himla vackert ut, till jul. Fast jag förvällde kålen och slängde i frysen för framtida soppa ... det här hade ju varit ett alternativ förstås!

    SvaraRadera
  3. Äääääälskar grönkål och inte är jag ledsen när det finns grönkålschips någon gång hemma ;)

    SvaraRadera
  4. Det måste jag testa :) Tack för tipset

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för kommentarer, och för enkelhetens skull så svarar jag på eventuella frågor här, där du ställt den! :-) Ha det gott!

I love comments, and If you have a question, I´ll answer it here. Have a great day!